جام جهانی
جام جهانیفوتبال

همه آنچه لازم است درباره جام جهانی فوتبال بدانید!

جام جهانی فوتبال یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادها در سراسر جهان است که افراد هر 4 سال یکبار می‌توانند برای مدتی از آن لذت ببرند.

جام جهانی فوتبال یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادها در سراسر جهان است که افراد هر 4 سال یکبار می‌توانند برای مدتی از آن لذت ببرند. و اغراق نیست اگر بگوییم که طی این 4 سال نیز برای این رویداد لحظه شماری می‌کنند. هر بار نزدیک به جام جهانی، زمانی که شمارش معکوس این مسابقات به صدا درمی‌آید، سوالات زیادی پیرامون آن برای افراد مختلف پیش می‌آید. اکنون نیز نزدیک به جام جهانی فوتبال قطر هستیم که قرار است چند ماه دیگر برگزار شود. بنابراین تصمیم گرفتیم به متداول‌ترین سوالات این زمینه پاسخ دهیم. اگر شما هم چیز زیادی در مورد این رویداد نمی‌دانید یا می‌خواهید اطلاعاتتان را تکمیل کند، حتما ادامه مطلب را بررسی کنید.

جام جهانی چیست؟

جام جهانی یک تورنمنت بین المللی فوتبال است که در آن تیم‌های ملی مردان بزرگسال از کشورهای مختلف در زیر پرچم کشورهایشان به رقابت با هم می‌پردازند. جام‌جهانی فوتبال، یکی از محبوب‌ترین مسابقات ورزشی بین المللی است تا آنجا که بیش از ۳ میلیارد نفر از سراسر جهان، برای تماشای مسابقات سال ۲۰۱۴ شرکت کرده‌اند.

هواداران از سراسر جهان به کشور میزبان جام جهانی سفر می‌کنند تا تیم‌ ملی خود و دیگر تیم‌های مورد علاقه خود را در رقابت با برخی از با استعدادترین بازیکنان فوتبال تشویق کنند و از آدرنالین این مسابقات لذت ببرند.

در جام جهانی فوتبال، تیم‌هایی از شش منطقه قاره‌ای مختلف یعنی آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی شرکت می‌کنند و به رقابت با هم می‌پردازند.

جام جهانی چند وقت یکبار برگزار می‌شود؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، جام جهانی که معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان است هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. و این چهار سال، زمانی است که بازیکنان بازی‌های مقدماتی و پلی آف را برگزار می‌کنند و در نهایت از بین تمام تیم‌ها، ۳۲ تیم ملی به مسابقات یک ماهه‌ی جام جهانی راه می‌یابند.

جام جهانی از چه زمانی آغاز شد؟

اولین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ برگزار شد. ایده‌ی این تورنمنت توسط ژول ریمه بیان شد، که می‌خواست یک رقابت بین المللی بین تیم‌های فوتبال مردان ایجاد کند (در آن زمان، فوتبال بخشی از بازی‌های تابستانی نبود). این مسابقات متشکل از سیزده تیم دعوت شده بود و در اروگوئه برگزار شد که همین کشور قهرمان مسابقات نیز شد.

چرا جام جهانی هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود؟

فاصله چهارساله بین هر تورنمنت جام جهانی باعث می‌شود تا تیم‌ها فرصت داشته باشند که بازی‌های مقدماتی و انتخابی جام جهانی را برگزار کنند. همه‌ی ما دوست داریم هر سال جام جهانی برگزار شود، اما قطعا به خوبی می‌دانیم که این یک رویداد بسیار بزرگ و خاص است و نمی‌شود زود به زود آن را برگزار کرد.

جام جهانی از زمان افتتاحیه تورنمنت خود در اروگوئه در سال ۱۹۳۰، هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، به جز در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ که به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار در تاریخ جام جهانی، تمامی ۲۱۱ کشور عضو، وارد مراحل مقدماتی جام جهانی شدند. با واجد شرایط شدن روسیه به عنوان میزبان، ۲۱۰ کشور باقیمانده برای ۳۱ مکان باقیمانده طی ۸۷۲ مسابقه رقابت کردند.

چند جام جهانی تاکنون برگزار شده است؟

در مجموع ۲۱ جام جهانی برگزار شده است: اولین جام در سال ۱۹۳۰ و آخرین آن در سال ۲۰۱۸ بوده است.

چه کشوری قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ شد؟

فرانسه در فینال ۲۰۱۸ کرواسی را ۴-۲ شکست داد و دومین قهرمانی خود در جام جهانی را به دست آورد. آخرین باری که فرانسه قهرمان جام جهانی شد در سال ۱۹۹۸ بود، زمانی که آن‌ها میزبان مسابقات بودند.

جام جهانی چه تفاوتی با فوتبال در بازی‌های تابستانی المپیک دارد؟

مسابقات جام جهانی نسبت به فوتبال‌های المپیک طولانی‌تر است و شامل مسابقات و تیم‌های بیشتری نسبت به بازی‌های تابستانی می‌شود. برای مقایسه، جام جهانی ۲۰۱۸ شامل ۳۲ تیم ملی و در مجموع ۶۴ مسابقه بود. در بازی‌های تابستانی ۲۰۱۶ در کل 16 تیم حضور داشتند و در ۳۲ مسابقه برگزار شد.

تفاوت بزرگ دیگر بین این دو رویداد، محدودیت سنی برای مسابقات است. بدین ترتیب که قوانین بازی‌های تابستانی تیم‌ها را ملزم می‌کند که تمام بازیکنانشان کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند؛ البته هر تیم اجازه دارد ۳ بازیکن با سن بیش از 23 سال را نیز همراه خود داشته باشد.

کدام کشور بیشترین قهرمانی در جام جهانی را داشته است؟

برزیل با ۵ قهرمانی در جام جهانی بیشترین تعداد جام را دارد. ایتالیا و آلمان هر کدام با ۴ عدد در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمریکا چند بار قهرمان جام جهانی شده است؟

علیرغم محبوبیت فزاینده فوتبال در ایالات متحده، تیم ملی آن‌ها هرگز قهرمان جام جهانی نشده است.

گروه‌های مقدماتی جام جهانی کدامند؟

به عنوان بخشی از فرآیند مقدماتی جام جهانی، تیم‌ها بر اساس منطقه جغرافیایی به کنفدراسیون‌ها تقسیم می‌شوند. در مجموع شش کنفدراسیون وجود دارد و هر کدام روند خود را برای انتخاب کردن دارند.

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 چه زمانی برگزار می‌شود؟

مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ از ۶ ژوئن ۲۰۱۹ آغاز شد و تا ژوئن ۲۰۲۲ ادامه داشت.

چند تیم در مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور دارند؟

در مجموع ۲۱۱ تیم مراحل مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را آغاز کردند. اما در مجموع ۳۲ تیم از مسابقات مقدماتی برای کسب مقام در مسابقات جام جهانی به جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند رسید.

مقدماتی جام جهانی چگونه برگزار می‌شود؟

فرآیند مقدماتی جام جهانی یک عملیات پیچیده است که طی چند سال انجام می شود و برای هر کنفدراسیون با کنفدراسیون دیگر متفاوت است.

برای ارائه یک توضیح بسیار ساده باید در مورد چگونگی برگزاری این مسابقات بگوییم که تیم‌های درون هر کنفدراسیون با یکدیگر در چند دور، قبل از رفتن به مرحله پلی‌آف بازی می‌کنند، برای تعیین اینکه چه کسی واجد شرایط جام جهانی است.

لیست تمام برندگان جام جهانی از آغاز تاکنون

  • ·      1930 در اروگوئه: اروگوئه قهرمان در رقابت فینال بین اروگوئه. آرژانتین  و با نتیجه‌ی 4-2
  • ·      1934 در ایتالیا: ایتالیا  قهرمان در رقابت فینال بین ایتالیا – چکسلواکی  و با نتیجه‌ی 2-1 (قهرمان در خانه)
  • ·      1938 در فرانسه: ایتالیا  قهرمان در رقابت فینال بین ایتالیا – مجارستان  و با نتیجه‌ی 4-2
  • ·      1950 در برزیل: اروگوئه قهرمان در رقابت فینال بین اروگوئه. برزیل  و با نتیجه‌ی 2-1
  • ·      1954 در سوئیس: آلمان غربی قهرمان در رقابت فینال بین آلمان غربی. مجارستان  و با نتیجه‌ی 3-2
  • ·      1958 در سوئد: برزیل قهرمان در رقابت فینال بین برزیل. سوئد  و با نتیجه‌ی 5-2
  • ·      1962 در شیلی: برزیل قهرمان در رقابت فینال بین برزیل. چکسلواکی  و با نتیجه‌ی 3-1
  • ·      1966 در انگلستان: انگلستان قهرمان در رقابت فینال بین انگلستان. آلمان غربی  و با نتیجه‌ی 4-2 (قهرمان در خانه)
  • ·      1970 در مکزیک: برزیل قهرمان در رقابت فینال بین برزیل. ایتالیا  و با نتیجه‌ی 4-1
  • ·      1974 در آلمان غربی: آلمان غربی قهرمان در رقابت فینال بین آلمان غربی –  هلند  و با نتیجه‌ی 2-1
  • ·      1978 در آرژانتین: آرژانتین قهرمان در رقابت فینال بین آرژانتین. هلند  و با نتیجه‌ی 3-1 (قهرمان در خانه)
  • ·      1982 در اسپانیا: ایتالیا قهرمان در رقابت فینال بین ایتالیا. آلمان غربی  و با نتیجه‌ی 3-1
  • ·      1986 در مکزیک: آرژانتین قهرمان در رقابت فینال بین آرژانتین. آلمان غربی  و با نتیجه‌ی 3-2
  • ·      1990 در ایتالیا: آلمان غربی قهرمان در رقابت فینال بین آلمان غربی. آرژانتین  و با نتیجه‌ی 1-0
  • ·      1994 در ایالات متحده آمریکا: برزیل قهرمان در رقابت فینال بین برزیل. ایتالیا  و با نتیجه‌ی 0-0 (3-2 پنالتی)
  • ·      1998 در فرانسه: فرانسه قهرمان در رقابت فینال بین فرانسه – برزیل  و با نتیجه‌ی 3-0
  • ·      2002 در ژاپن: برزیل قهرمان در رقابت فینال بین برزیل. آلمان  و با نتیجه‌ی 2-0
  • ·      2006 در آلمان: ایتالیا قهرمان در رقابت فینال بین ایتالیا – فرانسه  و با نتیجه‌ی 1-1 (5-3 PK)
  • ·      2010 در آفریقای جنوبی: اسپانیا قهرمان در رقابت فینال بین اسپانیا. هلند و با نتیجه‌ی 1-0 (قهرمان در خانه)
  • ·      2014 در برزیل: آلمان قهرمان در رقابت فینال بین آلمان. آرژانتین و با نتیجه‌ی 1-0 (قهرمان در خانه)
  • ·      2018 در روسیه: فرانسه قهرمان در رقابت فینال بین فرانسه. کرواسی و با نتیجه‌ی 4-2

جام جهانی 2022 کجاست؟

جام جهانی 2022 در قطر است که از 21 نوامبر آغاز می شود و با فینال جام جهانی در 18 دسامبر به اوج خود می رسد. این مسابقات هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

چرا جام جهانی 2022 در زمستان است؟

آب و هوای بیابانی نیمه گرمسیری قطر تابستان‌های بسیار گرمی را به همراه دارد که میانگین آن بین ۹۰ تا ۱۱۰ درجه است. از آنجایی که دما اغلب از این میانگین ها فراتر می رود، برای بازی فوتبال ایده آل نیست و حتی کاملاً خطرناک است.

کشورهای میزبان جام جهانی چگونه انتخاب می شوند؟

کشورهایی که علاقه مند به میزبانی جام جهانی هستند ابتدا باید درخواستی را ارائه کنند که در آن باید توضیح دهند که چرا مکان مناسبی هستند و برنامه های خود را برای استادیوم ها، حمل و نقل و محل اقامت برای طرفداران فوتبال درج کنند.

کشور میزبان حداقل انتظارات را برای واجد شرایط بودن دارد و اگر آنها را برآورده کند، برای تعیین میزبان بعدی به رای گذاشته می شود.

این تورنمنت برای میزبانی 2026 در چند شهر آمریکا، کانادا و مکزیک (میزبان‌های جام جهانی 2026) برگزار خواهد شد. در جام جهانی 2026 نیز تعداد تیم های حاضر در این مسابقات از 32 به 48 افزایش خواهد یافت.

چگونه و چرا قطر میزبان جام جهانی 2022 شد؟

میزبان جام جهانی با فرآیند مناقصه تعیین می شود. قطر یکی از یازده کشوری بود که در آخرین مهلت فوریه 2009 به میزبانی جام جهانی علاقه نشان داد. شش کشور بعداً پیشنهادات خود را پس گرفتند و پنج کشور باقی ماندند: قطر، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا. در مجموع چهار دور رای گیری انجام شد که در هر دور یک کشور حذف شد. در 2 دسامبر 2010 اعلام شد که قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود.

قطر چگونه کشوری است؟

قطر میزبانی فوق العاده برای جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. اگرچه ممکن است یک کشور کوچک باشد، اما دارای کنتراست‌های باورنکردنی و مناظر چشمگیر است که مسافران را به وجد خواهد آورد. سواحل زیبا (قطر دارای ۵۶۳ کیلومتر خط ساحلی در امتداد خلیج فارس است)، معماری باورنکردنی در مراکز شهری، و مناظر شگفت‌انگیز از جمله تپه‌های شنی خیره‌کننده، صخره‌های آهکی و جنگل‌های حرا در این کشور، میهمانان را به خود جذب می‌کنند.

برای جام جهانی، کوچک بودن کشور قطر به نفع افراد خواهد بود. زیرا همه مکان‌هایی که مسابقان جام جهانی در آن‌ها برگزار می‌شوند، در یک منطقه کوچک جمع‌آوری می‌شوند که هیچ کدام بیش از ۵۵ کیلومتر از دوحه فاصله ندارند.

این کار باعث می‌شود که هواداران به راحتی به چندین مسابقه در استادیوم‌های مختلف بروند، در حالی که لازم نیست محل اقامت خود را تغییر دهند.

قطر در تابستان بسیار گرم است، اما در طول جام جهانی در پاییز، هوا خنک می‌شود.

طبق معمول زمانی که به خارج از کشور خود سفر می‌کنید، آداب و رسوم و متفاوتی را نیز خواهید یافت، اما اگر به خوبی آماده شده باشید و تمایل به انعطاف پذیری داشته باشید، به راحتی توسط جذابیت قطر جذب خواهید شد.

استادیوم‌ها و شهرهای جام جهانی قطر چگونه خواهند بود؟

استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، برخی از چشمگیرترین استادیوم‌های تاریخ خواهند بود. از هشت استادیوم تایید شده، تنها یکی (ورزشگاه بین المللی خلیفه) پس از بازسازی در سال ۲۰۱۷ در حال حاضر باز است. بقیه استادیوم‌ها یا در حال ساخت هستند یا هنوز در مراحل برنامه ریزی هستند و قطعا بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

لیست استادیوم‌های جام جهانی قطر

  • ورزشگاه Lusail, Lusail (Lusail Stadium, Lusail)
  • ورزشگاه آل بیت الخور (Al Bayt Stadium, Al Khor)
  • ورزشگاه الجنوب، الوکره (Al Janoub Stadium, Al Wakrah)
  • ورزشگاه احمد بن علی الریان (Ahmad Bin Ali Stadium, Al Rayyan)
  • استادیوم بین المللی خلیفه دوحه (Khalifa International Stadium, Doha)
  • استادیوم شهر آموزش، دوحه (Education City Stadium, Doha)
  • ورزشگاه الثومه، دوحه (Al Thumama Stadium, Doha)
  • استادیوم ۹۷۴، دوحه (Stadium 974, Doha)

لباس پوشیدن در قطر برای جام جهانی چگونه خواهد بود؟

مردان و زنان قطری معمولاً لباس سنتی می‌پوشند. البته که از خارجی‌ها انتظار نمی‌رود استانداردهای مشابهی را رعایت کنند، اما توصیه می‌شود که بازدیدکنندگان با پوشیدن لباس‌هایی که شانه‌ها و زانوها را می‌پوشاند، به ارزش‌های مردم محلی احترام بگذارند.

آیا سالن‌های جام جهانی قطر دارای تهویه هوا هستند؟

استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ پیشرفته‌تر خواهند بود و از فناوری‌های خنک‌کننده استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که بازیکنان و تماشاگران خنک و راحت خواهند بود.

آیا برای قطر به ویزا نیاز دارم؟

بله. ایرانیان برای ورود به قطر نیاز به ویزای این کشور دارند. ویزای آن 29 روز معتبر است و 7 روز نیز زمان لازم است تا صادر شود. و برای اخذ ویزای کشور قطر، تنها کافییست 3 روز هتل رزرو کنید.

فرمت مسابقات جام جهانی چگونه است؟

قبل از مسابقات، از قرعه کشی استفاده می‌شود تا ۳۲ تیم راه‌یافته به جام جهانی از سراسر جهان، به هشت گروه متشکل از چهار تیم تقسیم شوند. چهار تیم در هر گروه یک بار با یکدیگر بازی خواهند کرد که برنده و نایب قهرمان به مرحله بعدی صعود می‌کنند. این مرحله، مرحله حذفی است که به آن مرحله یک شانزدهم نیز گفته می‌شود.

برندگان مرحله حذفی سپس به مرحله یک چهارم نهایی می‌روند و برندگان یک چهارم نهایی نیز به نیمه نهایی و در نهایت فینال یا مسابقه‌ی مقام سوم راه می‌یابند.

این وضعیت با معرفی ۴۸ تیم در سال ۲۰۲۶ تغییر خواهد کرد. در سال 2026 تعداد مسابقات به ۸۰ خواهد رسید و یک دور حذفی اضافی به این دورها اضافه خواهد شد.

چند بازی در جام جهانی برگزار می‌شود؟

در مجموع ۶۴ بازی در جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

چند تیم در جام جهانی بازی می‌کنند؟

از سال ۱۹۹۸، در مجموع ۳۲ تیم ملی در هر جام جهانی حضور داشته اند. این موضوع در سال ۲۰۲۲ در قطر نیز تکرار خواهد شد.

در 4 سال بعد (2026)، اعلام شده است که ۴۸ تیم در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا، مکزیک و کانادا به رقابت خواهند پرداخت و بدین ترتیب کشورهای بیشتری می‌توانند از حضور در جام جهانی لذت ببرند.

برای قهرمانی در جام جهانی چه چیزی دریافت می‌کنند؟

علاوه بر غرور و شهرتی که با تبدیل شدن به یک قهرمان ملی، به تیم برنده، جام جهانی اعطا می‌شود. البته تیم بعد از فینال و جشنی که با جام از آن لذت می‌برند، نمی‌توانند آن را با خود ببرند. در عوض، آن‌ها را با یک ماکت از جام به خانه می‌فرستند.

جام جهانی چگونه ساخته شد؟

جام جهانی فعلی از سال ۱۹۷۰ به تیم‌های برنده اهدا می‌شود، اگرچه پس از دزدیده شدن نسخه اصلی در سال ۱۹۸۳ و یافت نشدن آن، جایگزینی برای آن ساخته ‌شد. این جام که در ایتالیا ساخته شده از طلای ۱۸ عیار ساخته شده است و وزن آن تقریباً 6.5 کیلوگرم است.

فرمت مسابقات جام جهانی چگونه است؟

مسابقات جام جهانی شامل دو نیمه 45 دقیقه ای است. پس از هر نیمه، داور ممکن است زمان تلف شده (وقت اضافه) را به پایان نیمه اضافه کند تا زمان تلف شده به دلیل آسیب دیدگی، پنالتی و هر چیز دیگری که بازی را مختل کرده بوده، جبران شود. اگر بازی آنها پس از 90 دقیقه و وقت های تلف شده مساوی شود، وقت اضافه 30 دقیقه‌ به آن‌ها داده خواهد شد. در صورتی که باز هم مساوی شود، دو تیم باید با ضربات پنالتی با هم رقابت کنند. هر تیم 5 فرصت برای زدن پنالتی دارد و بازیکن برنده پنالتی، برنده کل بازی خواهد بود.

یک زمین فوتبال جام جهانی چقدر بزرگ است؟

اندازه‌ی زمین های فوتبال جام جهانی همه با هم یکسان نیستند، اما باید با مجموعه ای از دستورالعمل های تعیین شده توسط هیئت حاکمه مطابقت داشته باشند. اگر زمین بازی را به صورت مستطیل تصور کنید، خطوط بلندتر باید بین 100 تا 110 متر باشد. و خطوط دروازه (خطوط کوتاه‌تر) نیز باید هم‌اندازه و بین 64 تا 75 متر باشد.

“گروه مرگ جام جهانی” چیست؟

گروه مرگ در جام جهانی گروهی است که تیم‌ها در آن رقابت ویژه ای با هم دارند، زیرا تعداد تیم های قدرتمند این گروه از تعداد مکان های مقدماتی موجود برای مرحله بعدی مسابقات بیشتر است.

جام جهانی فوتبال زنان چیست؟

مانند نسخه مردان، جام جهانی زنان نیز هر چهار سال یکبار برگزار می شود. جام جهانی بعدی زنان از 20 جولای تا 20 آگوست 2023 به میزبانی استرالیا و نیوزلند برگزار خواهد شد.

جام جهانی زنان از قالب مشابه مسابقات مردان پیروی می کند. در مجموع 32 تیم در مسابقاتی در کشور میزبان با یکدیگر رقابت کرده و سرانجام یک مقام کسب خواهند کرد. از قرعه کشی برای تقسیم تیم ها به هشت گروه چهارتایی استفاده می شود.

گروه بندی جام جهانی 2022

قرعه کشی جام جهانی در 1 آوریل 2022 انجام شد. نتایج گروه بندی به شکل زیر است:

گروه A: قطر، اکوادو، هلند، سنگال

گروه B: انگلیس، ایران، آمریکا، ….

گروه C: آرژانتین، عربستان صعودی، مکزیک، لهستان

گروه D: فرانسه، دانمارک، تونس، …

گروه E: اسپانیا، آلمان، ژاپن، …

گروه F: بلژیک، کانادا، مراکش، کرواسی

گروه G: برزیل، صربستان، سوئیس، کامرون

گروه H: پرتغال، غنا، اروگوئه، کره جنوبی

برندگان جام‌های قهرمانی جهانی

برزیل 5 بار قهرمان (1958، 1962، 1970، 1994، 2002)

آلمان 4 بار قهرمان (1954، 1974، 1990، 2014)

ایتالیا 4 بار قهرمان (1934، 1938، 1982، 2006)

اروگوئه 2 بار قهرمان (1930، 1950)

آرژانتین دو بار قهرمان (1978، 1986)

فرانسه 2 بار قهرمان (1998، 2018)

انگلیس یک بار قهرمان (1966)

اسپانیا یک بار قهرمان (2010)

What's your reaction?

Related Posts

1 of 181

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *