جام جهانی
جام جهانی

دیوید بکام تحت فشار به دلیل تبلیغ قطر 2022

ستاره مشهور داخل و خارج مستطیل سبز به دلیل تبلیغ کشور قطر برای جام جهانی مورد واکنش مخاطبانش قرار گرفته است.

بکهام در یک ویدیوی تبلیغاتی گفت: “قطر با طیف گسترده‌ای از تجربیات عالی که می‌توانید فقط در 48 ساعت داشته باشید، مرا شگفت‌زده کرده است. مردم خونگرم و مهمان‌نواز هستند و یک مکان عالی برای گذراندن چند روز است.”

در آستانه جام جهانی 2022 در قطر، دیوید بکهام، ستاره فوتبال بریتانیا به دلیل سفر غیرمنتظره خود به این کشور با انتقاداتی مواجه شده است. توریسم قطر کمپین جدیدی را با بکهام راه اندازی کرده است تا از اهداف گردشگری این کشور برای جذب بیش از شش میلیون بازدید کننده در سال تا سال 2030 حمایت کند. این کمپین ماجراجویی مهیج بکهام را در سراسر کشور در طول 48 ساعت نشان داد و نشان داد که چگونه قطر همه چیز از نقاط مهم فرهنگی گرفته تا مناظر دیدنی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

در این ویدئو، بکهام در حال گشت و گذار در  قطر در بازارهای پر پیچ و خم ادویه‌جات سوق واقف، لذت بردن از هنرهای خیابانی محلی، طبخ تاکوی مملو از طعم‌های محلی، کمپ‌هایی در صحرا و گشت و گذار در اطراف دوحه با موتور دیده می‌شود. بکهام گفت: «قطر من را با طیف وسیعی از تجربیات عالی که می‌توانید تنها در 48 ساعت داشته باشید شگفت زده کرده است.  مردم خونگرم و مهمان نواز هستند، و این یک مکان عالی برای گذراندن چند روز است… قطر واقعا مکانی باورنکردنی برای گذراندن چند روز در یک توقف کوتاه است. این فوق‌العاده است. نمی‌توانم صبر کنم تا فرزندانم را نیز به اینجا بیاورم.» وی افزود: «مردم قطر واقعاً به فرهنگ خود علاقه دارند و ترکیب مدرن و سنتی چیزی واقعاً خاص ایجاد می‌کند.  من در طول سفرم از بازارهای ادویه‌جات به موزه‌ها و لذت بردن از موتورسواری که یکی از نکات برجسته بود، چیزهای زیادی دیدم.»

حضور کاپیتان سابق تیم فوتبال انگلیس در این ویدئو انتقاداتی را در فضای مجازی به دنبال داشته است. او به دلیل حمایت از قطر مورد انتقاد قرار گرفت، قطری که به خاطر رفتارش با کارگران مهاجر در ساخت زیرساخت‌ها برای جام جهانی فوتبال و همچنین چندین مورد دیگر از جمله قوانین منع روابط ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش ITV News، مصطفی قدری، مدیر عامل Equidem، یک موسسه خیریه حقوق بشر و حقوق کار، گفت که مشارکت بکهام در ترویج گردشگری “بسیار ساده لوحانه و کورکورانه” بود، به ویژه با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر سوء استفاده از نیروی کار مهاجر.

ٔدیوید بکام - جام جهانی قطر 2022
ٔدیوید بکام – جام جهانی قطر 2022

او گفت: «حداقل از ابتدای سال می‌دانستیم که دیوید بکهام ۱۵۰ میلیون پوند برای تبلیغ قطر دریافت کرده است، اما صادقانه بگویم با توجه به همه اخباری که در مورد وضعیت حقوق بشر در قطر منتشر می‌شود، واقعاً این مسئله آزاردهنده است.» در این گزارش، به نقل از فلیکس جیکنز، رئیس کمپین‌های اولویت‌دار عفو بین‌الملل بریتانیا، آمده است: «این تازه‌ترین ویدئوی جذاب و مثبتی است که دیوید بکهام در مورد قطر نشان داده است، و باز هم هیچ اشاره‌ای به سابقه وحشتناک حقوق بشر این کشور نشده است. شهرت و جایگاه جهانی بکهام طلای روابط عمومی برای وجهه قطر است، اما او باید از همان مشخصات منحصر به فرد استفاده کند تا از فیفا و مقامات قطری بخواهد تا به درستی سوءاستفاده‌های وحشتناکی را که ده‌ها هزار کارگر مهاجر در ساخت زیرساخت‌های جام جهانی با آن مواجه شده‌اند، جبران کنند.»

بکهام گفته است که امیدوار است فوتبال بتواند نیرویی مثبت در قطر باشد. در حال حاضر به نظر می‌رسد مشارکت او خبر خوبی برای صنعت توریست قطر است، نه برای حقوق بشر. «دیوید بکهام، فمینیست خودخوانده + سفیر @یونیسف، کمپین چند میلیون پوندی را برای آوردن گردشگران به قطر آغاز کرد و آن را به عنوان “مکانی باورنکردنی” توصیف کرد.  … جدا از اینکه همجنسگرا بودن غیرقانونی است به علاوه زنان هنوز برای تحصیل یا ازدواج به مجوز نیاز دارند.» نظر یکی از کاربران توییتر در این مورد. کاربر دیگری گفت: «دیوید بکهام می‌گوید که نمی‌تواند صبر کند تا فرزندانش را به قطر بیاورد، زیرا 10 میلیون پوند برای تبلیغ دیکتاتوری خلیج فارس می‌پذیرد.  اگر فرزندان او همجنسگرا بودند، اجازه نداشت آن‌ها را به قطر بیاورد، زیرا همجنسگرا بودن در آنجا غیرقانونی است. چقدر راحت بعضی‌ها خریده می‌شوند.»

کاربری از بکهام پرسید که چرا با کارگران مهاجر در قطر صحبت نکرده است. «هی #دیوید بکهام فراموش کردی حرف‌های #کارگران مهاجری که هتل‌ها و استادیوم‌های Qatar2022# @FIFAcom #WorldCup2022 را ساخته‌اند بشنوی؟ وقتی که هستید برای معرفی آماده باشید.» اکبر الباکر، رئیس گروه گردشگری قطر و قطر ایرویز، در توضیح راه اندازی این کمپین گفت: «استقبال از دیوید در قطر، جایی که او خود را در فرهنگ غوطه‌ور کرده و تجربه دست اولی را تجربه کرده است، باعث افتخار است. من میلیون‌ها نفری را که هر ساله از قطر عبور می‌کنند تشویق می‌کنم که راه دیوید را دنبال کنند و ماجراجویی و خاطرات هیجان‌انگیز خود را بسازند. ما چیزی با ارزش باورنکردنی برای همه داریم، از خورشید، دریا و شن گرفته تا میراث و فرهنگ غنی، طبیعت شگفت‌انگیز، یا یک تفریح شهری مدرن و مفرح.»

What's your reaction?

Related Posts

1 of 74

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *